07 november 2019 Nieuws

EEN GOUDMIJN VAN KENNIS EN KUNDE

Het Team Wegen en Kunstwerken is één van de teams binnen CLAFIS die zich richt op eigen projecten en eigen producten. Waar houdt deze groep Clafisten zich mee bezig? Wie zijn ze? We geven het woord aan projectleider René  Feenstra. Hij werkte jarenlang in de civiele techniek en is nu anderhalf jaar werkzaam bij CLAFIS als projectleider en aanspreekpunt van het Team Wegen en Kunstwerken.

Van kostenramingen tot risicodossiers en van 3D- en 2D-tekeningen tot quickscans voor (beweegbare) bruggen en tunnels, sluizen en gemalen: Team Wegen en Kunstwerken verzorgt alles wat je maar kunt bedenken dat bij de voorbereiding en realisatie komt kijken. Zo heeft het team ook verstand van inspecties en verzorgen ze directievoering en toezicht tijdens de bouw. ‘Dit betekent dat we aardig wat technische kennis van voorbereiding én uitvoering in huis moeten hebben. En die hebben we dankzij de jarenlange ervaring die onze medewerkers opdeden bij aannemers, overheden en grotere ingenieursbureaus’, aldus René.

Geen moment verveling
Alle werkzaamheden beginnen op de vestiging in Heerenveen; de standplaats van Team Wegen en Kunstwerken. René: ‘We begonnen dit team in januari van 2018 met vier man en het bestaat nu uit tien mannen en vier vrouwen. Na anderhalf jaar hard werken kunnen we absoluut zeggen dat de zaak goed staat.’ Zo zijn er halverwege 2019 al evenveel projecten gedaan als in heel 2018.

‘Na anderhalf jaar hard werken kunnen we absoluut zeggen dat de zaak goed staat.’

Er kwamen al vanaf het begin projecten voorbij waarmee het team aan de slag kon. Deels dankzij eigen acquisitie en tips van collega’s, deels omdat overheden projecten uitschreven en omdat aannemers en andere ingenieursbureaus graag wilden samenwerken. Het team verveelde zich sinds begin 2018 dus geen seconde.

‘Een goed voorbeeld van wat we kunnen is het project ‘Brug Wjelsryp’. Hiervoor verzorgden we het volledige integrale ontwerp van de brug inclusief de constructieberekeningen en het wegontwerp dat op dit moment wordt gebouwd’, vertelt  René. ‘Het wapeningsmodel van Staalis, de organisatie die ontstaan is vanuit het partnerschap tussen wapeningsleverancier Spanberg en CLAFIS, werd in het 3D-ontwerp van de brug van CLAFIS geïntegreerd. Uniek is dat er op de bouw geen enkele reguliere tekening meer wordt gebruikt, maar dat er gewerkt wordt vanuit het 3D-model.’

Kennisdelen en samenwerken
Op het moment van schrijven staat het team voor het maken van een voorontwerp van een sluis bij Oostmahorn. Het moet een vaarweg worden met trailerhelling, inpassing van de sluis en alles 3D gevisualiseerd inclusief kostenraming. De expertise hiervoor heeft Team Wegen en Kunstwerken grotendeels zelf in huis en wat mogelijk aan kennis ontbreekt is altijd te vinden binnen de rest van de organisatie.

‘We nemen elkaar overal in mee en hebben met onze kennis en kunde echt goud in handen.’

Goud in handen
René: ’Onze projecten en klanten verschillen enorm van elkaar. Zo blijft het interessant, leuk en leerzaam. We nemen elkaar als team overal in mee en delen de ervaringen die we opdoen. Met die gecombineerde kennis en kunde hebben we echt goud in handen.’ En zo bouwt het team meer en meer referenties op. Belangrijk, want dat is regelmatig een eis om überhaupt te mogen inschrijven op projecten.’

Het mooie aan dit team, volgens René, is dat het team waar ze anderhalf jaar geleden mee zijn begonnen, nog steeds intact is. ‘We zijn gegroeid, hebben kennis en kunde opgebouwd, maar we zijn er in geslaagd dit geheel op te bouwen met de mensen waarmee we ooit zijn begonnen. Iets wat voor ons een belangrijke doelstelling was.’

Mensgericht en persoonlijk
Deze doelstelling sluit goed aan bij het mensgerichte, persoonlijke karakter dat de filosofie van CLAFIS tekent. René probeert met het team bovendien altijd menselijk en sociaal contact te houden met de klant. ‘Een project is niet klaar wanneer de werkzaamheden afgerond zijn. We vinden het prachtig om naderhand bij de klant langs te komen en ons werk te bekijken. We staan voor kwaliteit, maar het moet ook leuk en sociaal blijven. Daardoor blijven klanten ons ook
onthouden, denk ik.’

Dit artikel is onderdeel van het CLAFIS Magazine

  Bekijk hier het CLAFIS magazine