Vanuit een aanvraag voor vervanging van de webmasterregeling van één van de machinelijnen binnen Apollo Vredestein ontstond een nieuw project. CLAFIS-collega Yalcin Erturk heeft de mechanische engineeringswerkzaamheden uitgevoerd en gezorgd voor nieuwe 3D modellen van de Kalander 4. Deze machine is voorzien van nieuwe webmasterregeling (spandoekregeling). De productie van de autoband begint bij deze machinelijn die het rubber samenvoegt met textiel of staalkoord.

Verouderde machine

Apollo Vredestein B.V. is een Nederlandse producent van luchtbanden voor onder andere auto’s, landbouwvoertuigen en fietsen. Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam en Enschede en produceert jaarlijks ongeveer zes miljoen banden onder de merknamen ‘Apollo’ en ‘Vredestein’. De kalander 4 is een grote machinelijn van ongeveer 25 meter lang, 6 meter breed en 6 meter hoog die aan het begin van het productieproces staat. De machine bestaat in grote lijnen uit afwikkelunit, creelhal, festooner, hittewalsen, spanrollen, kalander, koelrollen en opwikkelunit.

Binnen de kalander 4 was de webmaster-regelunit aan vervanging toe. Dit onderdeel zorgt ervoor dat het textiel op de juiste plaats en met de juiste spanning door de machine gaat. Op het verouderde systeem werd geen onderhoud meer gedaan en moest vervangen worden. Als gevolg hiervan werd de complete machinelijn opnieuw bestudeerd en in 3D getekend. Yalcin Erturk, Mechanical Engineer bij CLAFIS, werd gevraagd om de engineeringswerkzaamheden op te pakken en ervoor te zorgen dat alle units in de machine op de juiste plaats kwamen. ‘Dit was best een uitdaging omdat er op bepaalde plekken zeer weinig ruimte was’. Uiteindelijk zie je in het eindresultaat dat er soms maar 10 millimeter ruimte over blijft tussen de webmasterunit en de constructie van de Kalander. Naast de engineering begeleidde ik samen met de projectleider de projectmatige vervanging en montage van de units voor de monteurs’.

Van 2D kalktekeningen naar 3D model

Omdat er geen digitale tekeningen aanwezig waren kwam ik na wat zoeken uit bij de oude 2D kalktekeningen die heel vroeger zijn gebruikt. Daarom ben ik begonnen om de machinelijn Kalander 4 in Solid Works te tekenen. Door de gehele machinelijn in 3D te modelleren krijg je een duidelijk beeld van hoeveel ruimte er in de machine is voor de modificatie en bereikbaarheid tijdens montage.

In een aantal dagen gemonteerd

Het project heeft acht maanden geduurd en werd afgerond met de montage van de onderdelen. Door een strak stappenplan en goede voorbereiding was de montage in een aantal dagen afgerond en draaide de machine. ‘Dit is altijd een spannend moment omdat je dan pas ziet of alle units in of op de machine passen en gemonteerd kunnen worden. Bovendien is de machinelijn Kalander 4 een belangrijk onderdeel is in het productieproces. Als deze machine niet kan draaien ligt de rest van de productie stil.’ Daarnaast staat de hele machine en onderdelen in 3D model. Mocht er nu iets stuk gaan of vervangen moeten worden zijn meteen de juiste tekeningen en stuklijsten aanwezig.