Nieuws

Feel the Night

De duisternis beleven. Dát is het thema van de innovatiewedstrijd Light Challenge in 2018. Gemeenten, bedrijven en studenten uit heel Nederland slaan de handen ineen om innovatieve en toepasbare concepten te ontwikkelen. CLAFIS Ingenieus is dit jaar partner én opdrachtgever voor deze editie van de in de verlichtingswereld zeer bekende en prestigieuze innovatiewedstrijd.

De Light Challenge 2018 staat in het teken van de duisternis. Vaak wordt donker en duister geassocieerd met onprettig en ervaren we het als onveilige omgeving. Toch genieten we ook van prachtige sterren bij een heldere hemel. Het thema van deze editie is daarom Feel the Night; maak de nacht op een prettige manier leefbaar. In de Light Challenge worden studententeams gekoppeld aan deelnemende gemeenten, de opdrachtgevers. De opdrachtgevers formuleren een opdracht waarbij het gaat om het positief ‘beleefbaar’ maken van de duisternis in een gebied wat nu niet als prettig wordt ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een donkere plek in een park of een overgangsgebied aan de rand van een dorp of stad. Studententeams van diverse opleidingen voeren de opdrachten uit. De teams bestaan uit 4 tot 6 studenten. Een coach uit het bedrijfsleven begeleidt een eigen team. Omdat de opdrachten aansluiten op ‘Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018’ zal ieder team bovendien aangevuld worden met een kunstenaar.

Creëer een landmark met respect voor de duisternis

Voor het eerst in haar bestaan is er, naast de gemeentelijke opdrachtgevers, dit jaar ook een bedrijf opdrachtgever in de Light Challenge. Recent heeft ingenieursbureau CLAFIS de watertoren in Enschede aangekocht. De opdracht die CLAFIS wil wegzetten met de watertoren is het creëren van een Landmark, maar met respect voor de duisternis. Het team dat zich zal buigen over deze opdracht wordt gevormd door studenten van de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Coach van het team is CLAFIS collega André ter Velde, expert op het gebied van openbare verlichting. De watertoren is in 2017 aangekocht door CLAFIS. Het ingenieursbureau kocht eerder monumentale panden zoals een oude Ambachtsschool in Heerenveen, het NS station in Soestduinen en de watertoren van Alkmaar. Het ingenieursbureau onderwierp deze zelf aan innovatieve duurzame renovaties.

In de wijk Bothoven is men blij de aankoop van de watertoren door CLAFIS. Gehoopt wordt dat de wijk een positieve impuls krijgt. De laatste jaren komt de wijk namelijk te vaak negatief in het nieuws. CLAFIS wil de toren gebruiken als kantoorruimte waarbij er ook woonbestemming en horeca mogelijk is in het gebouw. De toren zal dan ook aan de binnenzijde aan een flinke renovatie onderworpen worden. Aan de buitenzijde van de toren gebeurt weinig. ’s Nachts mag de toren wel zichtbaar zijn, maar subtiel. Het moet een CLAFIS landmark worden, een herkenbaar punt in de woonwijk waar iedereen trots op is, maar met respect voor de duisternis en de ecologie. Daarnaast moet verlichting er toe bijdragen dat het gebied rond de toren ervaren wordt als prettig en sociaal veilig.

De opdracht voor de Light Challenge luidt dan ook: maak de toren zowel overdag als ’s nachts aantrekkelijk als wijkobject, als kantoor, als woning en zeker ook voor de horeca, maar met respect voor de duisternis!