FEDDE EN GIJS OVER BIM
Wanneer een dozijn bedrijven samen aan een project werkt, moet alles kloppen en op elkaar afgestemd zijn. Toch ontkom je er niet aan dat er dingen misgaan. Bij veel projecten moeten tijdens de bouw nog de nodige problemen worden opgelost of bestelde onderdelen opnieuw worden besteld, en dat kost tijd en geld. Met een Bouw en Informatie Model (BIM) komt dit aanzienlijk minder vaak voor. Fedde Wind en Gijs Rikhof verzorgden er eentje voor de verbouwing van een fabriekshal van een grote zuivelcoöperatie en spoorden zo meer dan duizend clashes op.
Of hij misschien iemand kende met kennis van BIM. Die vraag kreeg Gijs Rikhof van een opdrachtgever, een zuivelgigant in het oosten van het land. ‘De opdrachtgever wilde graag dat iemand de coördinatie van een BIM-model van de verbouwing van een fabriekshal op zich zou nemen, maar had zelf niemand met die expertise in huis’, vertelt Gijs. Hij is als commercieel projectmanager bij CLAFIS verantwoordelijk voor klantcontact, het inventariseren van klantvragen en voor het bouwen van teams. Hij vond in Fedde Wind de juiste persoon. ‘Fedde is projectingenieur bij Team Wegen en Kunstwerken dat vanuit vestiging Heerenveen werkt, is al tien jaar bezig met 3D modelleren en heeft nu drie jaar ervaring met het maken van BIM-modellen. Ik heb hem meegenomen en de klant had er meteen een goed gevoel bij.’
‘De klant had er meteen een goed gevoel bij.’
Eén allesomvattend model
De sector was nog wel wat onbekend terrein voor Fedde. Werkte hij tot dat moment vooral aan bruggen en sluizen, nu moest hij met de coördinatie van een complete fabriekshal aan de slag. Voor de goede orde: hij ontwierp in dit geval niets zelf, maar voegde de aspectmodellen van twaalf betrokken bedrijven samen tot één allesomvattend model. Een BIM-model dus. Het resultaat is een up to date, integraal 3D coördinatiemodel van een fabriek ‘tot op boutjes en moertjes niveau’. Van waterleidingen tot elektra en van deuren tot uitsparingen in de vloer: alles is erin verwerkt. Het maakt raakvlakken inzichtelijk en versnelt het besluitvormingsproces bij eventuele issues.
Meer dan duizend clashes
Fedde: ‘Met het samenbrengen van alle informatie, stuitten we op meer dan duizend clashes. Diverse zaken die tijdens de bouw geheid waren misgegaan als dat BIM-model er niet was geweest. Denk aan onderdelen die door elkaar heen lopen, of aan uitsparingen in vloeren die op de verkeerde plek bleken te zitten.’ Tijdens een Virtual Reality Sessie, georganiseerd in samenwerking met Furkan Yilmaz, Clafist werkzaam vanuit vestiging Arnhem, liepen de operators die de vernieuwde plant straks gaan beheren alvast een virtueel rondje door het ontwerp. ‘Tijdens die wandeling door de toekomst kwamen nóg meer issues tevoorschijn. Het was voor veel van de aanwezigen een bijzondere ervaring.’
‘Met het samenbrengen van alle informatie, stuitten we op meer dan duizend clashes.’
De opdrachtgever bij wie deze fabriekshal in het najaar van 2019 wordt verbouwd – terwijl de rest van de fabriek overigens gewoon doordraait – is dus tevreden. De volgende opdracht zit in de pen en met een beetje geluk mag CLAFIS ook bij alle toekomstige, vergelijkbare projecten van deze klant BIM-modellen maken. Locatie-overschrijdend denken Dat klanten aan de hand van een BIM-model zoveel inzicht in hun project krijgen, wat hen in een later stadium – tijdens de (ver)bouw – zoveel tijd en geld bespaart, is een waardevolle toevoeging aan het dienstenpakket van CLAFIS. En dat Gijs hiervoor bij Fedde terecht kwam en Fedde zo een compleet nieuwe ervaring opdeed, is een mooi voorbeeld van het locatie-overschrijdend denken waar CLAFIS naar streeft. Elkaar weten te vinden, kennis delen en samen wijzer worden. Dat is waar het om gaat.
Dit artikel is onderdeel van het CLAFIS Magazine