Nieuws

Mind your step!

24/7 MET PLEZIER AAN HET WERK OP LUCHTHAVEN SCHIPHOL

We werken bij CLAFIS niet alleen verspreid over heel Nederland, we zitten ook op heel diverse locaties. Neem Schiphol, de luchthaven waar maar liefst 67.000 mensen werken en afgelopen zomer ruim 200.000 reizigers met 180.000 koffers doorheen liepen. Per dag! Zeventien Clafisten werken hier als toezichthouder of projectmanager aan de meest uiteenlopende projecten. Dag én nacht.

Projectmanager Roeland van der Giessen is één van hen. Niet alleen zijn stappenteller is blij met deze locatie – ‘je legt hier flinke afstanden af’ – hijzelf heeft het er ook erg naar zijn zin. ‘Schiphol heeft een unieke sfeer. Mensen zijn onderweg van of naar alle delen van de wereld, de één in een korte broek en de ander met een sjaal om. Er heerst een soort tijdloosheid waardoor sommige passagiers ’s ochtends vroeg al aan een biertje zitten, omdat ze het gevoel hebben dat het avond is. Dat blijft grappig om te zien. Die tijdloosheid geldt echter niet voor onze projecten. Daar staan juist hele strakke deadlines op: het is hard werken. De enorme flow van reizigers moet zo goed mogelijk doorstromen en daar bewegen wij zoveel mogelijk omheen. ’s Nachts bijvoorbeeld, wanneer er minder vluchten aankomen en vertrekken. De passagiers mogen zo min mogelijk merken van het geboor en gehak.’

‘Onze samenwerking staat als een huis.’

v.l.n.r. Roeland van der Giessen, Harry Nienhuis, en Peter Paulussen.

Nooit saai
Zijn collega Peter Paulussen is toezichthouder op de luchthaven. ‘Het interessante aan dit werk is de enorme verscheidenheid aan belangengroepen waarmee we rekening houden: stakeholders, opdrachtgevers, werknemers en natuurlijk de reizigers. Daarnaast zorgt de grote verscheidenheid aan projecten ervoor dat het werk hier nooit saai wordt.’

Digitalisering van het informatiesysteem
Over die verscheidenheid kan Roeland meepraten. Niet alleen zijn projecten lopen sterk uiteen, ze zijn ook sterk multidisciplinair en spelen zich zowel land-side (voor de douane) als air-side (achter de douane) af. Zo digitaliseerde hij onlangs het bemande systeem van de informatiezone voor reizigers, waarbij verschillende soorten techniek kwamen kijken. Het team moest onder meer rekening houden met de architectuur van Schiphol – welke vormgeving past in de omgeving? -, IT-vraagstukken – hoe bereik je de mensen het best? – en met bouwkundige aspecten – waar kan het staan?

Uitbreiding van de grenspost
Een ander project betrof de uitbreiding van de grenspost van de marechaussee, voor mensen die via Schiphol doorreizen van Schengen- naar niet-Schengenlanden en andersom. Om de capaciteit hiervan te vergroten, moest rekening worden gehouden met de wensen van de marechaussee en de naastgelegen retail – wat is voor hen de ideale inrichting? -, de plaatsing van extra balies en geautomatiseerde scanpoortjes – welke mogelijkheden biedt deze ruimte? – en het complexe, zwaarbeveiligde datasysteem van de marechaussee – hoe waarborgen we de veiligheid?

Samenwerking Iv-Infra
CLAFIS opereert op Schiphol niet autonoom. Dennis Bergsma, verantwoordelijk voor het contractbeheer op Schiphol, legt uit: ‘We werken sinds 2012 samen met Ingenieursbureau Iv-Infra/Advin. In dat jaar kende Schiphol ons de eerste Europese aanbesteding toe voor het projectmanagement en toezicht. We horen tevreden geluiden op de luchthaven en werken er elke dag hard aan om dit zo te houden, want het is een geweldige werklocatie.’

Inspirerend en uniek
Het 24/7 draaiend houden van de luchthaven vraagt volgens Dennis om een vlekkeloze operatie en om continue innovaties en verbeteringen. ‘Onze collega’s werken mee aan de ambities om een ‘Europe’s Preferred Airport’ en ‘Zero-waste Airport’ te worden en krijgen de kans om in een inspirerende werkomgeving samen te werken aan unieke projecten. De grote variatie aan werkgebieden biedt hen volop kansen om zich verder te ontwikkelen.’

Positieve lijn
Ook Harry Nienhuis, accountmanager bij Iv-Infra, is blij met de samenwerking. Harry: ‘We hebben er de afgelopen jaren met z’n allen hard aan gewerkt om te staan waar we nu staan en ik heb er zin in om deze positieve lijn door te zetten. De mensen van CLAFIS zijn respectvol, wekken vertrouwen, ze zijn trots op de bijdrage die ze aan Schiphol leveren en weten wat ervoor nodig is om hier goed werk neer te zetten. Onze samenwerking staat als een huis.’

‘De passagiers mogen zo min mogelijk merken van ons geboor en gehak.’