Nieuws

Realistisch rekenen, tekenen en engineeren in een oververhitte markt

De constructieve meerwaarde van Businessteam Gebouwen Noord. Voor opdrachtgevers is het momenteel een hele opgave om constructieve expertise te vinden voor de nieuwbouw, renovatie en verbouw van gebouwen. De constructieve experts van Businessteam Gebouwen Noord blijven in de huidige oververhitte markt hun nuchtere, klantgerichte zelf. Het team richt zich hoofdzakelijk op drie speelvelden: industriebouw, BIM en constructief. De constructieve kennis en kunde binnen het team is vaak bepalend voor het doorgaan van bouwprojecten. Een verhaal over hoe vasthouden aan kernwaarden het verschil maakt voor opdrachtgevers.

Tijd, flexibiliteit en transparantie

Businessteam Gebouwen Noord heeft zich in enkele jaren ontpopt tot een veelgevraagde partner in ingenieursdiensten. De reken-, teken- en engineeringexpertise van het team wordt breed ingezet bij bouwprojecten. Of het nu gaat om een nieuw kantoorpand, de uitbreiding van een fabriekspand of fundatieberekeningen voor hoogspanningsmasten. Teamleden Arjen Oosterhuis, Jorrit Veenstra en Edwin van Liefland zien om zich heen dat er in de constructieve dienstverlening al langere tijd structurele krapte is in de markt. Volgens Edwin van Liefland, expertisecoördinator constructief, ligt de sleutel naar succes van het team vooral in vasthouden aan klantgerichte kernwaarden.

‘Alles draait bij ons om tijd, flexibiliteit en transparantie. Dat zijn de redenen waarom veel klanten bij ons blijven terugkomen’

We scoren repeterende opdrachten, gewoon omdat we aandacht besteden aan persoonlijk contact. We zijn transparant en laagdrempelig in de afstemming en we leveren snel.

Doorslaggevende expertise

De aanleiding om Businessteam Gebouwen Noord in te vliegen is vaak anders dan je zou verwachten. Daarbij blijkt de expertise van de constructieve collega’s regelmatig doorslaggevend voor de continuïteit van bouwprojecten. Arjen Oosterhuis, business consultant: ‘Wat we vaak zien, is dat verzekeraars aangescherpte eisen stellen aan panden. Ze zeggen tegen een fabrikant: wij willen dat jullie een nieuwe sprinklerinstallatie ophangen anders verzekeren we jullie pand niet meer. Maar een sprinklerinstallatie ophangen,draagt het huidige dak dat wel? En kan ook het benodigde waterreservoir wel op het dak of moet dat elders op het terrein? Zo’n gebouw is soms wel twintig keer verbouwd in de afgelopen decennia. De klant is het overzicht kwijt wat er allemaal aangepast is. Dan nemen wij de uitdaging aan en zorgen we dat we met een hoogwerker door het gebouw gaan om de dakspanten in te meten. Zo’n constructieve vraag komt voort uit een behoefte die de klant aanvankelijk niet heeft, maar die hem wordt  opgelegd. En vergis je niet, dat gebeurt vaak bij nieuwbouw- en verbouwprojecten.’

Aansprekende projecten

Constructief is een expertise die door alle sectoren van CLAFIS loopt en die bij veel projecten relevant is. Jorrit Veenstra, commercieel projectmanager bouw: ‘Bij  bouwprojecten moeten er vrijwel altijd berekeningen, tekeningen en engineeringwerk plaatsvinden; van woonhuis tot assemblagehal tot productielijn. Met onze constructieve expertise kunnen we de continuïteit waarborgen voor een scala aan opdrachtgevers.’ De praktijk geeft hem gelijk, want de reken-, teken- en engineeringexpertise van het  team werd recent breed ingezet bij aansprekende projecten.

Flexibiliteit in een oververhitte markt

Gezien de huidige energieprijzen is het niet verwonderlijk dat de constructieve experts van het businessteam regelmatig betrokken zijn bij het engineeren van zonnevelden en zonnepanelen op kantoorpanden. Jorrit: ‘Vaak willen bedrijven uitbreiden en dan meteen zonnepanelen installeren op hun dak. Het dak moet dat wel kunnen dragen. Dat klinkt logisch. Hoe vaak worden we echter niet ingevlogen bij een bouwproject dat al in gang is gezet en waar plots, om uiteenlopende redenen, reken- en tekenwerk nodig is. Voor de eigenaar is dat niet makkelijk in de huidige markt. Gemeentes eisen berekeningen en tekeningen voor het verstrekken van bouwvergunningen. Maar wat als
het constructieve bureau van de klant simpelweg vol zit voor de komende maanden?’ Edwin haalt een sprekend voorbeeld aan van eerder op de dag: ‘Ik kreeg een staalleverancier aan de lijn over een constructie die we voor hem hebben uitgerekend. Acuut probleem: de aannemer kan geen fundatie krijgen, want zijn constructeur geeft al acht weken geen antwoord. Kun je hem even bellen? Acht weken! Ik heb meteen contact opgenomen met de aannemer en volgende week voeren we het reken- en  tekenwerk voor die fundatie uit. Dat is de flexibiliteit die voor ons vanzelfsprekend is, maar kennelijk in de huidige markt een zeldzaamheid.’

Echt met de klant in gesprek gaan

Transparantie is voor de constructieve mannen en vrouwen van het businessteam een groot goed. Want open het gesprek aangaan met klanten leidt altijd tot een hechtere relatie, weet Arjen. ‘Dat geldt zowel inhoudelijk als op het persoonlijke vlak. Met sommige klanten ben je ‘s avonds gewoon aan het appen over hun project. Heel laagdrempelig en gelijkwaardig. Dan kan het ook gaan over een gevraagde berekening of tekening die naar onze mening niet nodig is. Dat zullen we altijd benoemen bij de klant. Denk ook aan onze gewoonte om offertes uitvoerig te specificeren. Wij willen altijd laten zien wat de klant krijgt voor z’n geld. Dat vinden we gewoon realistisch. Gek genoeg is dat kennelijk ongebruikelijk in onze markt, daar verbaas ik me nog steeds over. En kunnen we onverhoopt een afspraak niet nakomen, om wat voor reden dan ook? Dan laten we dat ver van tevoren weten. Levert dat problemen op, dan hebben we het erover. Zeggen wat je doet, dat zit in onze cultuur.’

Ambitie van de collega’s is leidend

Eén van de succesfactoren achter het businessteam is de aandacht voor een tevreden team. Persoonlijke ambitie van elke individuele collega is leidend voor Arjen en Jorrit. ‘We willen dat de collega’s in het team heel bewust kiezen om aan een project te werken. Heb je een voorkeur voor een bepaald type werk, bijvoorbeeld qua omvang of sector? Of zie je binnen CLAFIS een bepaald project waar je absoluut je bijdrage aan wilt leveren? Dan houden we daar rekening mee. En hebben we zo’n project momenteel niet liggen? Dan is het voor ons zaak om zo’n project te zoeken. Dat kan extern bij de opdrachtgever zijn, intern in het businessteam of een combinatie van beide; een hybride vorm van werken dus. Je ziet collega’s daar heel slim gebruik van maken door bewust projectervaring op te doen voor de toekomst. Hierdoor blijft het werk naar eigen ambitie afwisselend en aantrekkelijk.’

‘Zie je binnen CLAFIS een bepaald project waar je absoluut je bijdrage aan wilt leveren? Dan houden we daar rekening mee’

Focus op interne branding

Een belangrijke doelstelling voor Businessteam Gebouwen Noord is om het eigen ‘merk’ het komende jaar meer bekendheid te geven binnen CLAFIS. Die interne bekendheid is de sleutel naar groei, daarvan is Edwin overtuigd. Immers, bij vrijwel elk nieuwbouw- of renovatieproject waar CLAFIS bij betrokken is, komen constructieve werkzaamheden kijken. ‘We vragen onze collega’s dan ook om scherp mee te denken en inzichten te delen. Signaleer je bij een project dat er constructieve expertise nodig is? Zie je dat er reken- en tekenwerk nodig is voor een beton- of staalconstructie? Geef het aan ons door. De andere kant van de medaille is natuurlijk dat wij onze projecten nog beter zullen moeten delen binnen de organisatie. Ook daar ligt voor het komend jaar een mooie uitdaging voor het team.’

Alternatieve recruitment strategie

Groeimogelijkheden zijn er dus volop volgens het businessteam. In de huidige arbeidsmarkt is het echter een uitdaging om nieuwe collega’s te vinden. Jorrit: ‘We zijn onze horizon dan ook gaan verbreden. Een perfect passend cv is voor ons niet alleen meer leidend: we bieden ook bewust kansen aan mensen die juist andere competenties hebben. Of het nu stagiairs of bijvoorbeeld zijinstromers zijn, we zoeken vooral toekomstige Clafisten met een goede intrinsieke drive. Bij ons kunje je ontwikkelen en we accepteren volledig dat we daar wellicht een jaar in investeren. Goede voorbeelden lopen er genoeg rond in ons team. Mensen met aanvankelijk wat minder werkervaring, of met een andere technische opleiding, maar met enorme drive. Nu zeggen we: daar zit de juiste kop op, die heeft er zin in. Dan heb je bij ons driekwart van de wedstrijd al gewonnen. Wij gaan in je investeren en kijken welke rol het best bij jou past.