Het Friese Wjelsryp is sinds december 2019 een prachtige (auto)verkeersbrug rijker. CLAFIS Ingenieus verzorgde niet alleen het volledige integrale brug ontwerp. We namen ook het voortouw in een innovatieve aanpak: de toepassing van 3D-wapeningsmodellen op de bouw.
Integraal brugontwerpg
Aannemer Strukton schakelde het team Wegen & Kunstwerken in voor het integrale ontwerp van ‘Brug Wjelsryp’. ‘Een prachtige klus voor CLAFIS’. ‘Van 3D-ontwerp, constructieberekeningen tot en met het wegontwerp: al onze kennis en kunde komt terug in dit project. We hebben laten zien dat we hierin echt toegevoegde waarde leveren.’
3D-model voor betonwapening
Die meerwaarde zat ‘m onder meer in de toepassing van 3D-modellen voor de betonwapening. ‘De vertrouwde 2D-wapeningstekening is een potentiële bron van fouten. Zo’n tekening is complex en laat zich lastig lezen. Het komt geregeld voor dat de aanleg van betonwapening tijdens de realisatie niet in één keer goed gaat. Vaak is dit te herleiden naar de 2D-tekening die door uitvoerende partijen verkeerd wordt gelezen en hierdoor voor problemen zorgt.
Wapening in vroeg stadium beoordelen
Op basis van het 3D-brugontwerp in Revit, maakte dochterbedrijf STAALIS een driedimensionaal wapeningsontwerp. Vanuit het 3D-model leverde STAALIS de digitale buigstaten aan bij partner Spanberg, leverancier van wapeningstaal. Dankzij de 3D-aanpak kon Spanberg het wapeningsontwerp al in een vroeg stadium beoordelen. Hiermee haal je ontwerpfouten er op voorhand uit en bouw je in de uitvoering sneller.
Als een Ikea-pakketje
De wapening werd als een Ikea-bouwpakket aangeleverd. Dit pakket bestond uit staven en prefab-componenten die op de bouw in elkaar werden gezet. Alle elementen werden met een nummer gelabeld. De staalvlechters konden in het 3d-model het nummer opzoeken om de exacte positie te herleiden. Dit zorgde op het werk voor een efficiënte en foutloze verwerking.
Faalkosten reduceren
Ook aannemer Strukton ervoer de voordelen. Bertjan Hagenauw: ‘Je hebt tijdens de controles beter inzicht in de wapeningsconfiguratie van een brug. Een 3D-model geeft je meer herkenning en inzicht. Ondanks dat dit voor ons een proef was, hadden we in de uitvoering nagenoeg geen afwijkingen. Dit is anders dan met 2D-modellen waarin je geregeld conflicten hebt. Dankzij deze aanpak kun je faalkosten reduceren.